N.8 vuotta sitten...

Olin ensimmäistä kertaa lääkärin vastaanotolla,kun vatsani oli jatkuvasti kipeä,olin väsynyt,voimaton,pääkipuja jne.. vatsaani tutkittiin vuoden verran ja mistään ei mitään ns.vikaa löydetty.. kaikki oli hyvin,kunnes olin taas lääkärin vastaanottohuoneessa kuuntelemassa jonkun typerän testin tuloksia ja mistään ei mitään vielläkään oltu löydetty.

Sillon se jysähti.. päässäni humisi,käteni tärisivät ja hikoilivat,jalat tuntui keitetyltä makaroonilta,vatsaan sattui,kurkkua puristi ja tuntui kun olisin jossain muualla, kun lääkärin vieressä kuuntelemassa tuloksia.. lääkäri ymmärsi silloin mistä olin kyse.. Paniikkikohtaus.

Kun elämässäni oli ohi "turvattulapsuus" ja alkoi nuoren ihmisen elämä, joka ei ollutkaan enää niin turvattua,sattui ja tapahtui yhtä sun toista ja ihan lyhyen ajan sisällä ja ikävä kyllä pääsääntösesti vain ikäviä asioita.. Pahoinpitelyitä minä uhrina,ystäväni uhrina ja joskus jopa silloiset kaverit pahoinpitelivät ihmisiä,huumeita,seksuaalista väkivaltaa,varastamista,liikenneonnettomuuksia,tärkeiden ihmisten menettämistä,koulusta lintsaamista,ammattikoulujen keskeyttämistä ... jne.. Tämä kaikki oli vain liikaa, joka laukaisi erillaiset ongelmalliset ajatukset.

Nyt näin jälkikäteen ymmärrän paremmin sairastumiseni syytä ja itseänikin.. tiedän missä jaksamisen rajat menevät.. tiedän kun minun on nostettava käteni ylös ja astuttava muutama askel taaksepäin.  Vaikka kahdeksan vuoden ajan elämäni on ollut erittäin usein aivan helvetillisen raskasta, tänä päivänä olen kiitollinen uusista ajatuskistani,uudesta tavasta elää,uusista ihmisistä elämässäni niin, että päivääkään en  suostuisi antamaan pois.

Ja tämä kaikki toipuminen lähti omasta sisukkuudestani ja siitä että päätin, että en tahdo enää olla sairas. Helppoa senkään päätöksen tekeminen ei ollut,mutta nyt voin sanoa että se kannatti ja kannattaa vaatia ja tehdä itselleen elämä mitä on mukava elää.Ja vaikka olen ihminen joka on epäitsekäs.. ihminen joka jopa laittaa usein muiden tarpeet omiensa edelle,joskus sitä pitää pysähtyä ja ajatela terveesti itsekkäästi vain ja ainostaan itseään ja omia tarpeintaan.